NALAGANJE

Vnesite besedilo za iskanje

Intervju: Gregor Fras

Intervju: Gregor Fras

Deli

Več kot le kolo

Vgrajeni zvočniki, merilnik onesnaženosti zraka, inovativen dizajn… Kolo Noordung je s svojim konceptom naredilo pravi bum, za svojega so ga vzeli tudi pri švicarski podružnici podjetja Aston Martin. Za projektom stoji Gregor Fras, inovator, poslovnež in filozof, ki se je snovanja visokotehnološkega kolesa lotil zaradi svojih potreb na področju mikromobilnosti.

Ste že od nekdaj vedeli, da boste pristali v svetu oblikovanja? Kje se je začela vaša poslovna pot?

Morda se bo slišalo nekoliko nenavadno, a sprva sem mislil, da bom filozof, in svojo prihodnost sem videl v akademskem svetu. Bil sem priden in zagnan študent filozofije – do trenutka, ko sem proti koncu študija postal mladi očka. Takrat me je spreletelo, da se moram lotiti nečesa konkretnejšega in s prijatelji sem ustanovil svoje prvo podjetje, ki je danes ena izmed večjih digitalnih agencij pri nas. Poslovno pot sem torej začel v ‘digitalu’, ki je bilo takrat popolnoma novo področje in nam je kot tako omogočalo, da smo se v polni meri lahko predajali pionirskemu duhu ter odkrivali še neraziskano. Glede filozofije pa – ljubezen do modrosti je ostala in še zmeraj si iz dneva v dan prizadevam, da se ji nekoliko približam.     

Kako ste prišli na idejo dizajnerskih koles?

Iz lastne potrebe – želel sem si voziti lepo dizajnirano urbano električno kolo. Na moje presenečenje pa brskanje po medmrežju ni obrodilo sadov. Urbana električna kolesa so bila in v večini primerov so še vedno dolgočasna, nesodobna, oblikovno zastarela, neinovativna … Na neki način so kot računalniki pred Applom – funkcionalni stroji, s katerimi se industrijski dizajn ni pretirano ukvarjal. Ker iskreno verjamem, da so kolesa – električna in navadna – prihodnost urbanega transporta (mikromobilnosti), sem si rekel, da ni vrag, da si poleg mene ne bo še kdo zaželel lepo oblikovanega kolesa.

Kaj je navdihnilo videz kolesa?

Za navdih sta služila dva dejavnika. Prvi so ‘cruiser’ kolesa, ki vrtijo pedale po kalifornijskih plažah. To niso ‘performance’ kolesa, ampak so kolesa, ki se bolj osredotočajo na lagodno, lahkotno, uživaško vožnjo. Ko gre samo za uživanje na potovanju, v naravi, doživljanju okolice in občutku svobode. Temu dejavniku smo dodali še kulturo ‘cafe racer’, ki je posebna motociklistična zvrst z močno subkulturo, ki se je začela v petdesetih letih prejšnjega stoletja v Veliki Britaniji in bila sinonim za nekonformizem in uporništvo. Ta dejavnik je dal Noordungu nekoliko bolj napadalno obliko in užitku v kolesarjenju dodal še ščepec uporniške drznosti.

Na kakšen način presegate okvire kolesarske industrije?

Mislim, da je naša prednost ta, da ne prihajamo iz kolesarske industrije, saj nam to daje svež pogled na kolesarjenje, ki je edinstven na svetu. Zase mislimo, da smo podatkovno podjetje, ki s pomočjo uporabnikov merimo onesnaženost zraka v mestih, in lahko s tem pomembno prispevamo k čistejšemu zraku v mestih v prihodnosti. Naš slogan je: ‘Orodje za spremembe’.

Kako je prišlo do sodelovanja s podjetjem Aston Martin? Kaj v praksi pomeni imeti takšnega poslovnega partnerja?

Šlo je za sodelovanje s švicarskim zastopnikom znamke Aston Martin, odkrili pa so nas v reviji Contemporist in nas povabili, da pridemo predstavit svoje kolo izbrani skupini njihovih strank. Pozneje so nas povabili k posebnemu projektu, ki poteka v sodelovanju s priznano italijansko oblikovalsko hišo Zagato in kjer je naše kolo del tega projekta. Luč dneva bo ugledal prihodnje leto, česar se že zelo veselimo. S tem sodelovanjem sem dobil prijatelje in mentorje, ki bodo z menoj ostali vse življenje.

Kako so kolesa Noordung sprejeli domači potrošniki? In kako tuji?

Tako doma kot v tujini so odzivi zelo dobri, ljudem je naš izdelek všeč in kar ne morejo ga prehvaliti, predvsem njegov dizajn. To dokazuje nagrada oblikovanje leta v okviru Meseca oblikovanja 2022, kot tudi nagrada German Design Award 2023, ki smo jo pravkar prejeli. Seveda pa je treba razumeti, da je naše kolo tudi relativno drago, zato odločitev za nakup ni preprosta. Po drugi strani pa je res, da so prihranki na prehodu z avtomobila na električno kolo pri mestnih vožnjah tako visoki, da se investicija v električno kolo lahko povrne že v enem letu. Državne subvencije in znižan DDV, ki ga na področju električnih koles pričakujemo v bližnji prihodnosti, bodo prispevali, da bo naš izdelek za marsikoga dostopnejši.

Vaše kolo je posebno tudi zaradi vgrajenih zvočnikov in merilca onesnaženosti zraka. Kaj je vodilo k odločitvi, da vključite te dodatne funkcije?

S tema dvema rešitvama želimo spregovoriti o dveh težavah urbanega kolesarjenja, ki ju ne obravnava praktično nihče na svetu. Prva težava je nevarnost poslušanja glasbe med kolesarjenjem preko slušalk, kot to danes počne večina kolesarjev (pri čemer je treba povedati, da je to v marsikateri državi prepovedano). S slušalkami je slušno zaznavanje okolice zelo okrnjeno, kar je ključno za kolesarjevo varnost. Z našo rešitvijo je zaznavanje okolice neprimerljivo boljše, hkrati pa kolesarju omogočamo poslušanje glasbe, ki je po našem mnenju najboljša kombinacija s poganjanjem pedalov. Z merjenjem onesnaženosti zraka, za katerega resnično verjamemo, da bo revolucioniral področje urbanega transporta, pa obravnavamo težavo izpostavljenosti kolesarja onesnaženemu zraku, kar je lahko resna ovira pri odločitvi za prehod z avtomobila na kolo, ki ga bomo na področju mikromobilnosti morali vsi slej kot prej narediti. S svojo rešitvijo omogočamo kolesarju, da najde čiste poti do svojih destinacij, hkrati pa dajemo podatke na voljo tudi drugim, ki se lahko tako izognejo onesnaženim predelom mesta.

Boste na podlagi zbranih podatkov o onesnaženju v evropskih mestih zasnovali svoj naslednji projekt?

Tako je, naš naslednji projekt se osredotoča predvsem na merjenje onesnaženosti zraka v vseh večjih evropskih mestih s pomočjo ‘crowdsourcinga’ kolesarske skupnosti. Verjamemo, da bomo s tem projektom prvič sploh dobili celovito mikrolokacijsko sliko onesnaženosti zraka, na podlagi česar se bo sploh mogoče aktivno spopadati s to perečo težavo, ki jo Svetovna zdravstvena organizacija (WHO) imenuje ‘največji posamezni problem človeštva. Podatki so v tem primeru pravo orožje, saj česar ne meriš, tudi ne moreš reševati.

Kakšna je razlika med vašim najcenejšim in najdražjim modelom?

Začetna cena našega kolesa je 6990 evrov, medtem ko je zgornja višina omejena samo z domišljijo naročnika, s katerim v okviru programa ‘Noordung Individual’ ustvarimo unikatno kolo po njegovih željah.

Kakšni so vaši načrti in želje za prihodnost?

V svoji viziji smo zapisali, da vidimo svet, v katerem s polnimi pljuči dihamo v čistem in varnem okolju. Z vsem, kar delamo, se bomo trudili soustvarjati takšno prihodnost.

Pripravila: Neža Pečan

Fotografije: Žiga Intihar

Oznake: