S prihodom sezone “hibernacije” ne mine dolgo, preden vsi podležemo lenarjenju v postelji, oblečeni v najljubša udobna oblačila. Ne glede na to, ali spremljate najnovejše trende, povezane s spalnico, je spanje uradno postalo novo razkošje. Danes živimo v svetu, kjer pogradi niso več rezervirani samo za otroke (tudi odrasli si jih želimo), prav tako pa obstajajo pasje postelje, narejene tudi za ljudi. Dvojne odeje rešujejo partnerske spore, medtem ko nekateri pari raje spijo v ločenih spalnicah. Med elito je spanje 10 do 14 ur na noč statusni simbol – popoln obrat od obdobja, ko so prevladovale ambiciozne delavke, ki so lahko funkcionirale že po nekaj urah spanja.
Ko prestopiš prag tridesetih, spanec postane dragocena valuta. Takrat pogosto opozimo, kako prijatelji navdušeno razpravljajo o svojih spalnih ritualih in trikih spanja. Namesto objavljanja oblačil na Instagramu, je zdaj na družabnih omrežjih postal hit razpakiranja novih, razkošnih posteljnine. To pomeni, da se počasi se spreminjamo v snobe, ki ocenjujejo kakovost posteljnine na podlagi gostote niti v tkanini.
Izgled je postal pomemben del kulture spanja, ki se je prenesla tudi v naša postpandemična življenja. Ko je leta 2020 ustanoviteljica in kreativna direktorica priznane italijanske blagovne znamke Comme Si, Jenni Lee, v svojo linijo funkcionalnih izdelkov dodala bombažne poplin kratke hlače, je želela nadgraditi svojo karantensko uniformo: »staro umazano majico« v kombinaciji z moževimi kratkimi hlačami. Njena elegantna različica boksaric je uporabila italijansko srajčno tkanino za bolj prefinjen videz, ki pa ni žrtvoval udobja.
Danes njihova oblačila pogosto srečamo tudi zunaj doma – ženske jih nosijo na plaži, tržnici, letališču, na zmenkih in povsod vmes. Lee temu pripisuje močno usmerjenost na spalna oblačila združitvi trendov lepote, mode in oblikovanja. »Zdaj ni več ostre meje med pižamami in oblačili za zunaj. Nastala je kategorija, ki jo imenujemo loungewear,« pravi Lee. »Gre za oblačila, ki jih lahko nosiš za spanje, doma ali zunaj.«
A stilizirana spalna oblačila so le začetek našega trenutnega navdušenja nad spanjem. Koncept »obleči svojo posteljo« so zagrabile blagovne znamke, kot je Magniberg, katere ustanovitelja Bengt Thornefors in Nina Norgren prihajata iz sveta mode. Za par je lahko posteljnina enakovredna oblačilom – le da so namenjena notranjosti. Njuna premium posteljnina združuje izkušnjo spanja z razkošnimi tkaninami in elegantnimi detajli, ki izboljšajo vsakdanje spanje.
Ne glede na starost, lokacijo ali vero je spalnica tradicionalno veljala za sveti prostor. V filmih in televiziji je pogosto upodobljena kot »nedotakljivo« območje, kjer najstniki raziskujejo svojo identiteto v svetu odraslih. Milenijci so v novem tisočletuju tako delili utrinke iz svojih domov na nekaterih portalih in tako razkrili svoje kaotične sobe. Ta praksa je pripravila teren za generacijo Z, ki je na družbenih medijih predstavila svojo različico »spalnične kulture«, tokrat v obliki glasbenega žanra »bedroom pop«.
Medtem ko je spletni voajerizem star znanec milenijcev, je travmatična izkušnja karantene – obdobja, ko je postelja postala najvarnejši prostor – morda glavni razlog za današnjo kolektivno obsedenost s spalnicami. »Seveda vsi delimo svoje življenje na družbenih omrežjih,« pojasnjuje Lee. »Spalnica je bila nekoč zelo zaseben prostor, zdaj pa ljudje delijo fotografije svojih spalnic in postelj, ki so postale skoraj javni prostor.«
Umetnica iz New Jerseyja pogosto upodablja protagonistke v zasebnosti spalnic in drugih intimnih prostorih, ki so namenjeni sprostitvi. Njene kinematografske podobe nas vabijo k odmiku od vsakodnevnih hektičnih rutin in spodbujajo uživanje v trenutkih miru doma. V njenih oljnih slikah, kjer so ženske pogosto gole v postelji, ni poudarek na goloti ali morebitnih eksplicitnih dejanjih, temveč na občutku ranljivosti, ki jo doživljamo v teh sanjavih, domačih interierjih. V družbi, kjer spolnost še vedno prodaja, njeno delo deluje kot prefinjen kontrast voajerizmu.
Ta subtilna igra intime močno odmeva tudi pri Norgrenu in Thorneforsu, soustanoviteljema blagovne znamke Magniberg. “Ko sva začela svojo zgodbo z Magnibergom, sva želela spalnico prikazati kot prostor, ki pomeni veliko več kot le spanje,” pojasnjuje Thornefors. “Pogosto se spomnim na instalacijo My Bed umetnice Tracey Emin, ki razkriva spalnico kot prizorišče čustvenega kaosa, polnega zgodb o ljubezni, ranljivosti in občutkih. V tistem času je bila to neodkrita tema – ljudje niso gledali na posteljnino s tako intimnega in osebnega vidika. Zdelo se nama je, da je trg preveč uniformiran, monoton in brez duše, zato sva želela domačim tekstilom vdihniti osebnost in čustveno globino.”
Leigh Mckeown, soustanovitelj ELLISON STUDIOS, meni, da ta premik odraža našo kolektivno potrebo po umiritvi v dobi nenehne digitalne povezanosti. “Kot družba smo zdaj kronično na spletu in lovimo naslednji odmerek digitalnih endorfinov,” pravi. “Začenjamo se zavedati, kako nas stalna potreba po preverjanju obvestil izčrpava, zato iščemo načine, kako najti trenutke pobega brez povezave.”
Na sejmu ‘Salone del Mobile’ in tednu oblikovanja v Milanu sem letos občudovala nadrealistične, skulpturalne kose priznanih oblikovalcev, kot so Faye Toogood, Willo Perron, Muller Van Severen in Holloway Li. Posebej zanimiv je bil lanskoletni debi zofe Stack znamke ELLISON STUDIOS, ki koncept “pogovora ob blazinah” povzdigne na luksuzno raven. “Navdih za Stack so bile utrdbe iz blazin, ki smo jih gradili kot otroci – oblazinjena zasnova kar kliče k lenarjenju in sproščenemu potapljanju med blazine,” pojasnjuje Mckeown. “Premična oblazinjena opora, oblikovana po vzoru spalne blazine, omogoča raznoliko uporabo – kot naslon za hrbet, oporo za roke ali kot pravo blazino. Ne trdimo, da bi se morali z njimi boriti, ampak glede na otroške utrdbe bi zagotovo šlo. Vsak po svoje!”
Tiffany Thompson, oblikovalka pri Duett Interiors, poudarja, da ta premik odraža vse večjo pozornost dobremu počutju, ki ga danes iščemo vsi. “Vedno več ljudi išče načine za izboljšanje kakovosti življenja, pri čemer ima spanje ključno vlogo,” pojasnjuje. “To še posebej velja za posameznike z zahtevnimi službami, podjetnike in starše. Dolga leta smo verjeli, da lahko uspešno delujemo z minimalno količino spanja, zdaj pa se vse bolj zavedamo pomena kakovostnega počitka za duševno in telesno zdravje. Spanje postaja ključni del našega celostnega dobrega počutja.”
Od torbice v obliki blazine znamke JW Anderson do rožnate obleke iz satena z volančki, ki spominja na pregrinjalo postelje, znamke Acne Studios – celo svet mode črpa navdih iz spalnice. Znani ameriški ameriški pevec, producent, režiser in modni oblikovalec Tyler, the Creator, je ob svojem prvem oblikovalskem projektu za dom sodeloval s podjetjem “Parachute” in ustvaril posebno kolekcijo posteljnine. Čeprav je pri teh izdelkih prisotna tudi doza kiča, tema spanja vzbuja občutek sanjavosti in hkrati odpira prostor za igrivost.
Ustvarjanje pomirjujočega vzdušja je ključni korak do kakovostnega nočnega počitka, ne glede na to, ali si udobje poiščete v postelji ali v naslanjaču (medvedek iz Celestial’s Sleepytime Tea še vedno odlično promovira slednjega). Z začetkom pri sproščujočih zvokih in dišavah je cilj oblikovati okolje, ki spodbuja sprostitev. Thompson prisega na skladbe v aplikaciji Calm, ki jo spominjajo na plaže v Miamiju, v kombinaciji z difuzorjem eteričnih olj, ki ga vklopi na polno. (Čeprav gre za bolj razkošen dodatek, toplo priporočam nakup posteljne mizice, ki lahko shrani vse vaše stvari v spalnici.)
“Menim, da so zatemnitvene zavese obvezen del vsake spalnice, saj preprečujejo vdor svetlobe, ki lahko resno zmoti spanec,” dodaja Thompson. Drugi strokovnjaki priporočajo še nekaj koristnih nasvetov, kot so vzdrževanje temperature v prostoru med 15 in 19 stopinjami Celzija, priprava Sleepy Girl Mocktaila ali sproščujoča kopel pred spanjem, da izboljšate kakovost počitka.
Na koncu dneva bi morala biti vaša spalnica vaša osebna oaza za spanje – harmonična kombinacija vizualnih, zvočnih in dišavnih elementov, ki vas spravijo v stanje blaženosti in prijetne zaspanosti.
Sledite nam